مطمئنا در برزیل خواهیم بود؛ ایران آن قدرها هم از نظر بازیکن غنی نیست


کارلوس کی روش
سایت گل -کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران بخشی از مشکل پایه ای تیم ملی ایران را تجربه کم بین المللی بازیکنان جوان و نبودن لیگ رقابتی در سطح نوجوانان و جوانان در ایران می داند و می گوید که بازیکنی که قبل ورود به تیم ملی بزرگسالان تجربه بین المللی نداشته باشد، پیراهن تیم ملی برایش "سنگینی" می کند.

کی‌روش که در سفری کوتاه در لندن به سر می برد، در گفت و گویی اختصاصی با بی‌بی‌سی فارسی گفت: "به نظر من یکی از مهمترین اهدافی که باید در ایران دنبال شود، برگزاری مسابقه های بین المللی برای بازیکنان بین ۱۴ تا ۲۱ سال است که بتوانند شرایط رقابتهای بین المللی را درک کنند، زیرا استعداد و اشتیاق فراوانی در میان جوانان ایرانی وجود دارد، فقط برای پرورش آنها نیاز به تربیت درست، ایجاد لیگهای رقابتی و برگزاری مسابقات بین المللی است."

او که در سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۰ هدایت تیم زیر ۲۰ سال پرتغال را بر عهده داشت، برای مثال می گوید که اعضای تیم جوانان پرتغال قبل از اینکه به ۲۱ سالگی و تیم ملی بزرگسالان برسند، سابقه بازی در دستکم ۴۰ تا ۶۰ دیدار بین المللی را داشتند.

 

کی‌روش دو بار تیم پرتغال را در جام جهانی زیر ۲۰ سال به قهرمانی رساند. در آن تیم ها بازیکنانی چون روی کوشتا، ژائو پینتو و لوئیز فیگو بازی می کردند که بعدها از چهره های نامدار فوتبال ملی پرتغال شدند.

 

او به بی بی سی فارسی گفت: "ما در پرتغال یک سیستم رقابتی ایجاد کردیم که بچه ها بین سن های ۹-۸ سالگی تا بیست سالگی مسابقه می دادند. بنابراین جوانان پرتغالی بین ۹-۸ سالگی تا -۲۱-۲۰ سالگی زیر نظر مربی و در سیستم رقابتی که طراحی کرده بودیم، پرورش یافتند، ضمن اینکه بازی های بین المللی زیادی را هم تجربه می کردند. برای مثال بازیکنی مثل فیگو زمانی که ۲۱ سالش بود و به تیم ملی بزرگسالان پرتغال آمد، دست کم ۶۵ بازی ملی داشت"او افزود: "اما وقتی بازیکنی از ایران دارید که مثلا ۱۹ یا حتی ۲۳ سال دارد، وقتی برای اولین بار پیراهن تیم ملی را برتن می کند، این پیراهن برایش خیلی سنگین است. پیراهن تیم ملی برای بازیکنی که تجربه بین المللی قبلی نداشته مانند چندین کیلو بار اضافی بر روی دوشش است."

کارلوس کی‌روش در بخشی دیگر از گفت و گویش با بی بی سی فارسی به بازی های آینده ایران در چارچوب رقابت های انتخابی برای جام جهانی ۲۰۱۴ اشاره کرد و گفت که اگر تیم ایران با آمادگی و روحیه مقابل حریفانش قرار گیرد، "مطمئنا" به برزیل خواهد رفت هر چند که چهار رقیب دیگر ایران، یعنی قطر، کره جنوبی، ازبکستان و حتی لبنان هم شانس راهیابی به جام جهانی را دارند.

او با توجه به ناکامی تیم ایران در دو بازی از سه بازی اخیرش در رقابت های انتخابی جام جهانی برزیل گفت: "ما باید یاد بگیریم که ثبات داشته باشیم. نتیجه چند بازی آخر به خصوص بازی با ازبکستان خیلی ناامید کننده بود. اما این نشانگر واقعیتی درباره رقابت های آسیایی است. در آسیا برای مسابقه ها باید سفرهای طولانی کرد. یا اینکه شرایط آب و هوایی تغییر می کنند، مانند مسابقه قطر. زمین عالی بود اما باید در رطوبت بالا و دمای هوای بیش از ۴۰ درجه بازی می کردیم و ممکن است در بازی دیگر هوا مناسب، اما زمین بازی بد باشد. پس باید همیشه آماده باشیم نه فقط در داخل زمین بازی خوب کنیم، بلکه شرایط خارج از زمین را هم در نظر داشته باشیم."

کی‌روش بخشی از این مشکلان را ناشی از سیاست های فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا می داند که بر اساس شرایط کشورهای قدرتمند فوتبال در اروپا و آمریکای جنوبی برنامه ریزی شده است. به همین دلیل معتقد است که کشورهای آسیایی چون ایران باید برنامه ریزی خاص خودشان را داشته باشند.

او برای مثال از مسافت طولانی بین کشورهای آسیایی می گوید که به نظر او برنامه های فیفا بدون در نظر گرفتن طولانی بودن سفرهای آسیایی و با توجه به مسافت کوتاه بین کشورهای اروپایی یا حتی آمریکایی جنوبی طراحی شده است.

کی‌روش می گوید: "تیم های اروپایی معمولا با پروازهای اختصاصی مسافرت می کنند. حتی اگر در روسیه که دورترین کشور نسبت به کشورهای غربی اروپاست، بازی داشته باشند، بازیکنان تا روز یکشنبه در اختیار باشگاه ها هستند و بعد در چند ساعت به کشورشان بر می گردند و دو روز تمرین می کنند و بعد عازم مسابقه بین المللی شان می شوند. اما در آسیا یکی-دو روز زمان می برد که تیم را جمع کرد و بعد یکی-دو روز هم طول می کشد تا برای بازی به کشور مقصد رسید و با توجه به برنامه فیفا که ۵ روز فرصت آماده سازی به تیم ها داده می شود، فقط یک روز برای ما باقی می ماند تا تیم را آماده کرد."

سرمربی تیم ملی ایران بخشی از ناکامی های تیمش را به دلیل افت بازی هجومی تیم و گلزنی تیم می داند که به گفته او بخشی از آن ناشی از مصدومیت های پی در پی چند مهاجم اصلی ایران از جمله کریم انصاری فرد و غلامرضا رضایی بوده است.

ایران در سه بازی گذشته مرحله انتخابی جام جهانی مقابل لبنان و ازبکستان شکست خورد و مقابل کره جنوبی به پیروزی رسید. دو شکست ایران شانس حضور این تیم را در برزیل کمرنگ کرد.

کارلوس کی‌روش همچنین دلیل افت بعضی از بازیکنان تیم ملی را عملکرد ضعیف پرسپولیس در چندان ماه گذشته می داند و می گوید: "متاسفانه وضعیت پرسپولیس تیم ملی را هم تحت تاثیر قرار داده است. وقتی به ایران آمدم تعداد بازیکن هایی که از پرسپولیس به تیم ملی دعوت می شدند حدودا ۵-۴ نفر بودند. بعد از یکی سال و در فصل نقل و انتقالات پرسپولیس ۶-۵ بازیکن جدید خرید که همه ملی پوش بودند."

"الان وقتی گروه قبلی را با بازیکنان جدیدی که به پرسپولیس پیوستند جمع می کنید، می بینید که ممکن است ۱۰ بازیکن تیم ملی عضو پرسپولیس باشند. این بازیکن ها وقتی به اردوی تیم ملی می آیند همان فرم باشگاه را هم با خودشان می آورند و با توجه به اوضاع پرسپولیس آنهایی که قبلا روی فرم بودند الان آماده نیستند."

"من عصای جادویی ندارم که به آنها بزنم و بازیکنها را دوباره به اوج آمادگی برگردانم. واقعیت این است که ما به این بازیکنها احتیاج داریم چون ایران آن‌قدر از لحاظ بازیکن غنی نیست که یکباره بتوانیم، تعدادی زیادی را از تیم ملی کنار بگذاریم و کسان دیگری را در همان سطح جایگزین کنیم."

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با ابراز رضایت از حضورش در ایران و برخورد گرمی که مردم با او دارند در مورد شرایط زندگی اش در تهران گفت: دوستان خوبی در ایران دارم که سعی می کنم بیشتر اوقاتم را به سر زدن به موزه ها و اماکن دیگر پرکنم. مشکل غذایی هم در ایران ندارم چرا که آنقدر غذاهای خوشمزه دارد که همیشه در حال خوردن هستیم.

 

کی‌روش با این حال شایعه اختلافش با مانوئل ژوزه، سرمربی سابق پرسپولیس را تکذیب می کند و می گوید که مشکلی با این مربی هموطنش نداشته است.

 

تیم ملی ایراندر حال حاضر با ۷ امتیاز در رده سوم گروه یک مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ قرار دارد. ایران سه بازی دیگر در ماه ژوئن (۴، ۱۱ و ۱۸) در پیش دارد که با توجه به نزدیکی امتیازهای تیم های دیگر این گروه و شانس صعود برای همه تیم ها، نتیجه هر بازی می تواند برای ایران سرنوشت ساز باشد.

دو تیم اول هر گروه مستقیما راهی جام جهانی می شوند و برنده دیدار تیم های سوم دو گروه، باید برای صعود تیم پنجم آمریکایی جنوبی را شکست دهد.


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 16 دی 1391 ا 9:53 نويسنده : Hamidreza ا
.: Weblog Themes By violetSkin :.