گزارش روز: فوتبالیست ها و روزه داری

مسلمانان با جمعیتی بیش از یک و نیم میلیاردی، تقریبا در سراسر دنیا پراکنده اند؛ از خاورمیانه تا روسیه و از چین تا حوزه دریای کارائیب. پس عجیب نیست که آداب و رسوم مذهبی آنها به یک اتفاق قابل توجه و قابل احترام در بین مردم همه کشورها تبدیل شده باشد. آداب و رسومی که دیگر نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت و باید چاره ای مناسب برای آن اندیشید. حتی اگر سوی دیگر معادله را سیستم تجاری غربی تشکیل داده باشد؛ تشکیلاتی مانند ورزش حرفه ای که در ازای پرداخت دستمزدهای هنگفت، از ورزشکار انتظار دارند تا در تمام سال با تمام توان کار کند. اما در ماهی مانند ماه رمضان که "ایمان" در مقابل "سود" قرار می گیرد و انجام تمرینات سنگین و مسابقات ورزشی، روزه داری را دشوار می کند، باید چاره ای اندیشید. به ویژه در چند سال اخیر که این ماه مبارک با تابستان همزمان شده، باشگاه های ورزشی اروپایی و آمریکایی را به طور جدی به فکر راه حلی مناسب برای سپری کردن این ماه انداخته تا هم ورزشکاران مسلمان بتوانند فرائض این ماه را به جا بیاورند و هم خودشان چندان متضرر نشوند. البته در این بین باشگاه هایی هم بودند که با تساهل کمتری با این مسئله برخورد کردند و با انتقادات زیادی هم روبرو شدند.

جنجال در آلمان

در سال 2009 موضوع روزه داری مخفیانه سه بازیکن تیم فرانکفورت در دسته دوم فوتبال آلمان حسابی جنجالی شد. این سه بازیکن مسلمان بدون اطلاع سرمربی تیم، در ماه رمضان روزه گرفتند و بعد از اینکه باشگاه از این مسئله اطلاع پیدا کرد، به آنها اخطار داد که دیگر چنین کاری را تکرار نکنند، وگرنه اخراج خواهند شد. این مسئله به حدی بالا گرفت که پای رهبر مسلمانان آلمان را هم به این موضوع باز کرد. در نهایت مرکز مسلمانان و فدراسیون فوتبال آلمان به توافق رسیدند تا به بازیکنان اجازه داده شود تا در روزهای مسابقه روزه نگیرند. در فتوایی که این مرکز منتشر کرد، آمده بود که چون این شغل، تنها منبع درآمد این بازیکنان است و آنها باید به قراردادهای شان متعهد باشند، می توانند روزه این روزهای خاص را به بعد موکول کنند.

راهکار رئال مادریدی

اولین بار که مسئله روزه در فوتبال اسپانیا به طور جدی مطرح شد، در فصلی بود که رئال مادرید با داشتن سه بازیکن مسلمان، کریم بنزما، لاسانا دیارا و محمد دیارا، نمی توانست از کنار این موضوع به سادگی عبور کند. در حالی که بازیکنان مسلمان بارسلونا، اریک آبیدال، یحیی توره و سیدو کیتا، تصمیم گرفته بودند در ماه رمضان روزه نگیرند و آن را در ماه های بعد و در تعطیلات به جا بیاورند، بازیکنان رئال بر روزه داری در ماه رمضان اصرار داشتند.

به همین دلیل مدیران باشگاه رئال مادرید از کادر پزشکی باشگاه خواستند تا با یک رژیم غذایی و پزشکی مناسب، این بازیکنان را برای مسابقات در بهترین سطح نگه دارند. در واقع چالش اصلی، در تابستان گرم اسپانیا، تنظیم کردن سطح آب بدن بازیکنان بود اما این کار با موفقیت انجام شد و این سه بازیکن توانستند در آن ماه، در سه بازی لیگ اسپانیا و همچنین دو بازی ملی کشورهای شان به میدان رفتند.

 

حاشیه سازی مورینیو

دقیقا در زمان که رئالی ها بدون توجه به جنجال رسانه های اسپانیایی، به تصمیم بازیکنان شان در مورد روزه داری احترام گذاشتند، ژوزه مورینیو، سرمربی وقت اینترمیلان، با انتقاد از روزه داری بازیکن غنایی تیمش، سولی مونتاری، مثل همیشه جنجال ساز شد. او در یکی از دیدارهای اینتر، مونتاری را در دقیقه 30 از بازی خارج کرد و در پاسخ به خبرنگاران در مورد دلیل این تصمیم گفت:" مونتاری به خاطر رمضان مشکلاتی دارد؛ شاید به خاطر گرما بهتر باشد او این کار (روزه داری) را نکند. رمضان برای بازیکنی که فوتبال بازی می کند، در زمان مناسبی از راه نرسیده است." هرچند مونتاری ترجیح داد به این جنجال دامن نزند و از رابطه خوبش با مورینیو صحبت کرد اما محمد نور داشان، رئیس مرکز اسلامی مسلمانان ایتالیا، به شدت به صحبت های مربی پرتغالی واکنش نشان داد و گفت:" فکر می کنم مورینیو باید کمتر حرف بزند. یک بازیکن روزه دار ضعیف نمی شود، زیرا با تحقیقاتی که انستیتوی پزشکی ورزشی انجام داده، می دانیم که روزه داری می تواند حتی توان ذهنی و روحی یک ورزشکار را افزایش دهد."  مورینیو به این صحبت ها پاسخی نداد اما چون مونتاری حاضر نشد از روزه گرفتن صرف نظر کند، تا پایان ماه رمضان دیگر در ترکیب اینتر اصلی قرار نگرفت و معمولا به عنوان بازیکن ذخیره، در نیمه دوم به میدان رفت.

مورینیو که به تازگی هدایت چلسی را برعهده گرفته، این فصل هم در تیمش یک بازیکن مسلمان بسیار معتقد دارد. دمبا با که اصلیتی سنگالی دارد و به تازگی برای زیارت خانه خدا به حج رفته بود، اصرار زیادی به گرفتن روزه در ماه رمضان دارد. او به اندازه ای به عمل به دستورات دینی پایبند است که وقتی برای نیوکاسل بازی می کرد، همراه با سایر بازیکنان مسلمان تیم به مدیران باشگاه اعلام کرده بودند در صورتی که تبلیغات روی پیراهن باشگاه که مربوط به یک موسسه مالی رباخوار بود را تغییر ندهند، دیگر برای این تیم به میدان نخواهند رفت.

روزه داری پنهانی

داستان روزه گرفتن عمر زکی، ستاره مصری سابق باشگاه انگلیسی ویگان هم جالب است. او که علاقه زیادی به روزه گرفتن داشت، ترجیح داد این مسئله را از مربی تیمش پنهان کند تا مشکلی برای بازی کردن پیدا نکند. خود او در این مورد می گوید:" وقتی در انگلیس بودم، همیشه دوست داشتم روزه بگیرم و در اوقات فراغتم قرآن بخوانم. هر روز روزه می گرفتم و فکر نمی کنم این تاثیری در عملکردم داشت.

در واقع باعث قوی تر شدن من هم می شد. من در بازی های زیادی در حالی که روزه داشتم، بازی کردم. سرمربی تیم یک بار به من گفت که درک می کند که من باید روزه بگیرم اما نمی تواند اجازه بدهد که در این شرایط من بازی کنم. او به من گفت که باید از بین روزه گرفتن و بازی کردن، یکی را انتخاب کنم ما من در چندین بازی، بدون اینکه به او بگویم روزه هستم، بازی کردم و مشکلی هم برایم اتفاق نیفتاد. حتی در یک دیدار موفق به گلزنی شدم و همه از بازی هایم کاملا راضی بودند."

 

ورزش کردن در ماه رمضان؛ خوب یا بد؟

در همین چند سال اخیر بحث های زیادی در مورد تاثیر مثبت یا منفی روزه داری بر سلامت ورزشکاران حرفه ای مطرح شده اما جالب اینکه در هیچ تحقیقی، ثابت نشده روزه گرفتن تاثیری منفی روی عملکرد یا سلامت ورزشکار دارد. برای مثال در آزمایشی که روی 42 فوتبالیست حرفه ای در تونس انجام شد، میزان مصدومیت ها در بین افراد روزه دار و غیرروزه دار در مدت آزمایش تقریبا به یک اندازه بود و هیچ تفاوت معناداری را نشان نمی داد. نیک ورث، پزشک ورزشی، که در باشگاه های مختلف انگلیسی از جمله بولتون با ورزشکاران مسلمانی مانند علی الحبسی کار کرده، نیز معتقد است هر ورزشکار باید با توجه به شرایط جسمی خود، در مورد اینکه می خواهد روزه بگیرد یا نه، تصمیم گیری کند. او اعتقاد دارد در صورت رعایت اصول تغذیه ای و همچنین نوشیدن آب کافی، ورزشکار مشکلی پیدا نخواهد کرد. از سوی دیگر، بسیاری معتقدند ورزشکارانی که با اعتقاد کامل روزه می گیرند، به خاطر شرایط روحی و ذهنی بهتر، می توانند عملکرد بهتری ارائه بدهند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 23 تير 1392 ا 16:23 نويسنده : Hamidreza ا
.: Weblog Themes By violetSkin :.